به گزارش ایرنا 'فاطمه قربان' یكشنبه شب در جمع خبرنگاران در اراك افزود: برنامه ریزی هایی در زمینه ایجاد زیر ساخت ها و فضاهای جدید آموزشی، تامین نیروی انسانی كارآمد و اطلاع رسانی عمومی در كشور انجام شده كه با حمایت مردم و مسوولان تاثیرات بسزایی داشته است.
وی ادامه داد: به منظور تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد بیش از شش هزار و 900 نفر نیروی تربیت معلم و آموزشیار نهضت سوادآموزی امسال به بدنه آموزش و پروش اضافه می شود و هیچ كمبودی در این حوزه وجود ندارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به نیازسنجی ها برای توزیع متوازن معلمان در شهرستان ها، در سال تحصیلی آینده با ازدیاد یا كمبود نیرو در برخی مناطق مواجه نخواهیم بود.
قربان خاطرنشان كرد: سال گذشته بیش از 70 هزار معلم پایه اول ابتدایی آموزش های لازم را برای ارائه خدمات بهتر به دانش آموزان با توجه به تغییر كتاب های این پایه، فراگرفتند.
وی گفت: معلمان پایه های دوم و ششم ابتدایی نیز درخصوص نحوه تدریس و آشنایی با مفاهیم كتاب های جدید و سرفصل ها آموزش دیدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پنج هزار مدرس میانی از استا ن های كشور آموزش های لازم را در دوره های فشرده فرا گرفتند تا این مفاهیم را در استان های خود به دیگر معلمان انتقال دهند.
قربان گفت: از سوم تیر ماه آموزش 120 هزار معلم در استان ها شروع شده و برنامه ریزی درخصوص به كارگیری آنان در پایه های مختلف انجام شده است.
وی افزود: مدرسه به عنوان مهمترین نهاد انسان ساز در جامعه نقش بسزایی در تحول ساختار فكری دانش آموزان ایفا می كند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاكید كرد جایگزینی تفكر محوری و تعقل فلسفی به جای حافظه محوری از تحولات مهم در سیستم آموزشی است كه از سال گذشته اجرایی شده است.
قربان افزود: در نظام جدید آموزشی در پایه ششم ابتدایی دو عنوان درسی شامل تفكر و پژوهش و كار و فناوری اضافه شده است كه دانش اموزان را یاری می كند تا با درایت و تفكر بیشتری دروس را یاد بگیرند.
وی گفت: خانواده ها نیز می توانند برای همگامی با كلاس و راهنمایی فرزندان در دروس خود از كتاب های كمك آموزشی و لوح های فشره كه دراختیار معلمان است استفاده كنند تا با شیوه های جدید آشنا شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: طرح ارزیابی توصیفی برگرفته از آموزه های دینی و اسلامی است كه هر شخص براساس توانمندی های خود سنجیده و هدایت می شود.
قربان افزود: دوره ابتدایی زمان شكل گیری شخصیت فرد است و نوع تربیت باید رقابتی، سالم و دور از حواشی غلط باشد.
وی گفت: ایجاد تعامل دو سویه و فعالیت های گروهی از اهداف اصلی ارزشیابی فرایند محور و توصیفی است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان كرد: سال گذشته 10 هزار مدرسه قرآنی در نوبت بعدازظهر در استان ها ایجاد شد تا دانش آموزان با قرآن و آموزه های دینی بیشتر انس بگیرند.
قربان ادامه داد: در زمینه آموزش رسمی قرآن در مدارس ابتدایی مقرر شد در سال آینده تحصیلی حداقل 500 مدرسه قرآنی در استان ها تشكیل و توجه بیشتری به كیفیت آنها شود.
وی گفت: در حوزه پبش دبستانی، تایید محتوای آموزشی مراكز، نظارت بر عملكرد آنها و تایید صلاحیت مربیان و مدرسان با نظر آموزش و پرورش است ولی همه این مراكز به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: میزان پوشش پیش دبستانی در كشور حدود 85 درصد است كه 55 درصد آن در فضاهای دولتی است.
قربان گفت: در دولت دهم بیش از 30 درصد رشد پوشش پیش دبستانی داشتیم كه این میزان قابل توجه و مطلوب است.
وی یادآور شد: تعداد دانش آموزان مقطع ابتدایی كشور در سال تحصیلی 92-91 بالغ بر شش میلیون و 800 نفر است كه در نظام جدید تحصیلی 6،3،3 تحصیل خواهند كرد.ك/2
8149/559/ 684